Z życia szkoły

• Projekt profilaktyczno - wychowawczy

Projekt profilaktyczno - wychowawczy - Obrazek 1

W naszej szkole w roku 2018/2019  realizujemy projekt - profilaktyczno- wychowawczy „Kultura i szacunek, tworzą Twój wizerunek.”

Kultura osobista i dobre maniery są to cechy, które kształtujemy w wyniku ciągłej pracy nad sobą przez całe życie. Istotne zatem staje się, aby rozpocząć tę pracę od najwcześniejszych lat. Dlatego wśród uczniów należy propagować wzorce kulturalnego zachowania, wyrabiać nawyk stosowania zwrotów grzecznościowych, dbania o wygląd zewnętrzny, oraz właściwego zachowania się w różnych sytuacjach.

Projekt podnoszący poziom kultury osobistej realizuje cele związane z wszechstronnym rozwojem osobowości ucznia. Celem działań profilaktycznych jest zapobieganie lub przeciwdziałanie zachowaniom uczniów odbiegającym od normy i  doprowadzenie do stanu prawidłowego.  Zadaniem projektu jest wspomaganie pracy wychowawczej szkoły w zakresie przestrzegania norm i zasad kultury osobistej ogólnie przyjętych w  rodzinie, szkole i społeczeństwie.

Harmonogram działań:

Projekt realizowany jest we współpracy z Samorządem Uczniowskim, Świetlicą Szkolną, nauczycielami i wychowawcami klas podczas godzin wychowawczych.

Każdy miesiąc przebiegać będzie pod innym hasłem i koncentrować się wokół innego zagadnienia.

1.  Kultura na co dzień, czyli jak obycie ułatwia życie.

2.  Mały słownik uprzejmości- wypowiadamy wojnę wulgaryzmom.

3.  Mój język świadczy o mnie.

4.  Jak jeść zdrowo, smacznie i kulturalnie poznajemy zasady.

5.  Bezpiecznie i kulturalnie przeżywamy czas wolny.

6. W zgodzie z Netykietą.

7.  W teatrze, w kinie, w chórze, nie zapominam o kulturze.

8.  Mój wygląd świadczy o mnie.

9. Jak cię widzą tak cię piszą.

10. Mistrzowie dobrych manier - wybieramy damę i dżentelmena szkoły.

HAPPENING ,,Wolny od uzależnień''

5 października uczniowie klasy 7 i 8 szkoły podstawowej wraz z opiekunkami: mgr Magdaleną Aszlar i mgr Katarzyną Majchrzak wzięli udział w happeningu będącego częścią projektu ,,Wolny od uzależnień'', dofinansowanego z budżetu Województwa Podkarpackiego- Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Rzeszowie. Projekt adresowany był do młodych ludzi, którzy są na etapie dojrzewania, budowania systemu wartości i szukania prawdy o otaczajacym świecie.

W happeningu wzięła udział młodzież pięciu szkół i zaproszeni goście, a wśród nich pani Dorota Chilik reprezentująca Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego.

Happening odbył się w Muzeum Historycznym- Pałac w Dukli. Młodzież wysłuchała wykładu dyrektora muzeum Waldemara Półchłopka na temat bitwy, której zacięte boje toczyły się na ziemi dukielskiej podczas II wojny światowej.

Najprzyjemniejszym momentem imprezy było podsumowanie konkursu plastycznego oraz rozdanie nagród. Szczególnie cieszy fakt, że uczennice naszej szkoły: Dorota Bania, Karolina Janeczek
    i Oliwia Maziarz otrzymały I miejsce za zbiorową pracę plastyczną ilustującą wpływ używek na zdrowie i wygląd człowieka.

Zwieńczeniem spotkania było wystąpienie Joanny Sarneckiej z programem ,, Opowieści z walizki''.

Teatr jednego aktora niewątpliwie przykuł uwagę młodych słuchaczy.

Nie mogło zabraknąć degustacji pysznych pierogów i żurku, przygotowanych przez panie z Koła Gospodyń w Łękach Dukielskich.

Na zakończenie młodzież z opiekunami i członkami Kółka udali się na cmentarz wojskowy
    w Dukli, gdzie złożono kwiaty i zapalono znicz ku pamięci żołnierzy poległych w obronie naszej ojczyzny.

Wycieczka do skansenu w Sanoku

4 października dwunastu uczniów klasy szóstej razem z wychowawczynią Katarzyną Szczurek i panem Kamilem Kosem wybrało się do Sanoka oraz Leska.
    W Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku uczniowie mieli okazję wziąć udział w lekcji kaligrafii. Okazało się, że sztuka pięknego pisania może być wyzwaniem nie tylko dla uczniów, ale i ich opiekunów. Rozpoczęliśmy od kaligrafowania na glinianych tabliczkach przy pomocy rysika, a następnie ćwiczyliśmy pismo kreśląc litery atramentem używając gęsich piór i tych bardziej współczesnych. Po zajęciach udaliśmy się na zwiedzanie skansenu, który fascynuje zabytkową zabudową. Dzięki interesującym opowieściom naszego przewodnika, mogliśmy wyobrazić sobie życie sprzed wielu lat, zarówno bardziej zamożnych jak i biednych mieszkańców wiosek z naszego terenu. Po tym spotkaniu z historią wyjechaliśmy do Leska, gdzie już w zupełnie nowoczesnym wnętrzu, uczniowie oddali się rekreacji na zjeżdżalniach i w basenie.
    Cały wyjazd upłynął w wesołej atmosferze i w dobrych nastrojach wróciliśmy do Łęk Dukielskich. ZDJĘCIA

Wycieczka do Pilzna i Lipin

28 września uczniowie klas: I, II i IV, pod opieką swoich pań: B.Wierdak, K. Majchrzak i M. Pabis, wyjechali na wycieczkę do Muzeum Lalek w Pilźnie. Mogli tam zobaczyć kolekcje lalek z całego świata, poznać tajniki szycia strojów dla lalek, zobaczyć sposób tworzenia elementów stałych z gliny i wypalanie ich  w specjalnym piecu. Ponadto uczniowie mogli pobawić sie w teatrzyk kukiełkowy oraz posłuchać znanych legend na "Babcinym strychu". Wzięli także udział w warsztatach rękodzielniczych tworząc postacie kukiełek -  rycerzy do legendy o "Lechu, Czechu i Rusie" utrawalając w ten sposób historię o początkach powstania państwa polskiego i nawiązując do 100 rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę, Na koniec zakupili sobie różne pamiątki. Następnie udali się do Lipin, gdzie zwiedzili skansen wsi w miniaturze i spotkali się oko w oko z wiedźmą, przed którą żwawo uciekali. Na zakończenie wycieczki zjedli pyszne pierożki w gospodzie  "U Wiedźmy". Pogoda dopisała. Wszyscy zadowoleni wrócili do domu.

• „1000 km na 100 rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości”

Edukacja poza murami szkoły - międzyszkolna wycieczka wolontariuszy w Tatry  pod hasłem:
    „1000 km na 100 rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości”

„1000 km na 100 rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości” - Obrazek 1

W dniach 18-20 września wolontariusze Szkoły Podstawowej w Równem wraz z grupą koleżanek ze Szkoły Podstawowej w Łękach Dukielskich wyruszyli na trzydniową wycieczkę autokarową w Tatry.Wycieczka ta miała wymiar nie tylko edukacyjno-turystyczny, ale przede wszystkim duchowo-patriotyczny, gdyż to ona otwierała szereg działań zaplanowanych przez nauczycieli z okazji 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Dlatego też odbywała się pod hasłem „1000 km na 100 rocznice odzyskania przez Polskę niepodległości”. Opiekę nad uczestnikami wyjazdu sprawowali nauczyciele: Aneta Cyran, Grzegorz Lijana, Maria Szczepanik, Radosław Zięba oraz ks. Karol Krupa.

Po przyjeździe do podzakopiańskiej wsi Murzasichle od razu udaliśmy się na szlak. Naszym pierwszym celem stał się Czarny Staw Gąsienicowy. Pogoda była wymarzona dlatego pełni zapału wędrowaliśmy Doliną Suchej Wody Gąsienicowej - czarnym szlakiem z Brzezin przez Psią Trawkę – Halę Gąsienicową ze znanym tatrzańskim schroniskiem Murowaniec – aż do Czarnego Stawu Gąsienicowego. Młodzież dzielnie pokonywała bardzo duże odległości i tylko nieliczni pozwalali sobie na marudzenie. Tego dnia pokonaliśmy 21 kilometrów. Wędrówka zajęła nam 7 godzin, zakończyliśmy ją w Kuźnicach skąd przejechaliśmy do Murzasichle do pensjonatu, gdzie już czekała na nas pyszna obiadokolacja.

Kolejny dzień rozpoczęliśmy Mszą Świętą w Sanktuarium Matki Boskiej Fatimskiej na Krzeptówkach. Nabożeństwo odprawił ks. Karol Krupa, a do mszy służyli znajdujący się w naszej grupie ministranci Łukasz i Mateusz Krzysik, Jerzy Drozd i Grzegorz Puchała. Po mszy przejechaliśmy w okolice Krupówek. Tutaj natomiast zwiedziliśmy najstarszy zakopiański Kościół na PęksowymBrzyzku oraz położony obok niego cmentarzyk, na którym spoczęli m.in. Kornel Makuszyński, Kazimierz Przerwa-Tetmajer czy Helana Marusarzówna.

Po doznaniach w sferze duchowej przyszedł czas na konsumpcjonizm – Krupówki wszak są nieodzownym elementem wycieczek do Zakopanego. Tam zachwycaliśmy się rękodziełem ludowym oraz wydaliśmy niemal całe swoje kieszonkowe.Około godziny 14 wyruszyliśmy do najbardziej przez nas wyczekiwanej atrakcji – ChochołowskichTerm, gdzie na wybornych, wodnych zabawach spędziliśmy 3 godziny.Baseny zewnętrzne i wewnętrzne napełnione wodą termalną o różnych temperaturach były miejscem wielu atrakcji. Znajdowały się tam m. in. różnorodne zjeżdżalnie, wodospady, kaskady karuzele wodne, ławeczki do masażu, leżanki wodno-powietrzne, a nawet rwąca rzeka.

Do pensjonatu wróciliśmy zmęczeni, ale zadowoleni. Jutro przed nami najcięższy dzień – Tatry Wysokie - wędrówka  do Doliny Pięciu Stawów Polskich.

Rano, po śniadaniu czekał już na nas przewodnik pan Józef Brzuchacz, z którym pojechaliśmy do Palenicy Białczańskiej, skąd udaliśmy się do Doliny Pięciu Stawów Polskich. Po około 50 minutach wędrówki doszliśmy do Wodogrzmotów Mickiewicza. Są to imponujące kaskady wodne utworzone na progach skalnych potoku Roztoka. Malownicze widoki i cudowna jesienna pogoda zachęcały do spaceru. Wędrowaliśmy Doliną Roztoki, by w końcu po bardzo męczącej wędrówce dotrzeć do największego w Polsce wodospadu „Wielkiej Siklawy”, stąd już tylko kilkanaście minut dzieliło nas od celu. Dolina Pięciu Stawów zachwyciła nas – dlatego to tutaj postanowiliśmy zrobić pamiątkowe zdjęcie w biało-czerwonych barwach. Odpoczynek zaplanowaliśmy obok schroniska. Do autobusu wróciliśmy po siedmiu godzinach i po pokonaniu 24 km. Pan przewodnik był pełen podziwu dla rówieńskiej i łęczańskiej młodzieży, która wykazała się nie tylko świetną kondycją, ale i wspaniałą postawą.

Wycieczka była doskonałą lekcją patriotyzmu, religii, historii, geografii, chemii i przyrody zarazem. Dziś, po powrocie, brakuje wszystkim niezapomnianego widoku na majestatyczne Tary i cudny Giewont  oraz szumu potoków towarzyszącego nam podczas wędrówek. ZDJĘCIA

Od serca dla serca - koncert charytatywny

15.09.2018 r. (sobota) odbył się w naszej miejscowości w Kościele Parafialnym,
    oncert charytatywny " Od serca dOd serca dla serca - koncert charytatywny - Obrazek 1la serca" dla ucznia naszej szkoły Kubusia.
    Koncert został zorganizowany przez SP w Łękach Dukielskich.
    Podczas koncertu mogliśmy usłyszeć piękne utwory w wykonaniu artystów:
    p. Moniki Mazur- skrzypce,
    p. Anety Aszlar - sopran,
    chóru szkolnego MUSICA i zespołu wokalnego AmusicA.
    Wszystkim wykonawcom i zebranym gościom serdecznie dziękujemy za udział w tym wyjątkowym koncercie.

Inauguracja nowego roku szkolnego 2018/19

Jan Paweł II nauczał: "Wymagajcie od siebie nawet gdyby inni od was nie wymagali". Pamiętajmy o tych ważnych słowach. Kierujmy się nimi, jako mottem nadchodzącego roku szkolnego 2018/19.
    Życzmy sobie wzajemnych sukcesów!